X-Rap Peto Burger

X-RAP PETO BURGER by Rapala Pro Guide Chef Tero Ruoho

X-RAP PETO BURGER  by Rapala Pro Guide Chef Tero Ruoho 

Kalasta

kalasta noin 1,5 kg hauki (pituus noin 60-65 cm)
tainnuta, verestä, jäähdytä

 

Esivalmistele

perkaa hauki
fileoi
jauha ruodolliset fileet kahteen kertaa myllyssä tai fileoi ruodottomaksi ja jauha kertaalleen
turvota 1,5 dl korppujauhoja maidossa, kalaliemessä, tms.
tai pehmennä nesteessä kuivanutta leipää

 

Tee haukimassa pihvejä varten

jauhettu hauki
korppujauho-/leipämassa
purista yhden limen mehu
suolaa maun mukaan
musta- ja/tai valkopippuri
2 dl smetanaa tai kermaviiliä
2 kananmunaa

Perusseokseen voit lisätä esim. chiliä, sipulia, valkosipulia, parmesanjuustoa, jne. maun mukaan

sekoita tasainen massa (käytä tehosekoitinta, mikäli sellainen on käytettävissä)

massa saa olla kostea ja helposti muotoiltava

anna massan levätä 2 h – 1 vrk jääkaapissa jolloin maku tasaantuu 

 Annoksen inspiroinut Rapala X-Rap Peto -SUURhaukiviehe.

Haukipihvien paistaminen

paista koepala pannulla voi-rypsiöljy seoksessa (1/3 osa rypsiöljyä) ja tarkasta maku

mausta massaa tarvittaessa lisää

leivitä pihvit hapankorppuista tai corn flake -muroista tehdyllä murulla tai koppujauholla

levitä muruke leivinpaperille, lisää muotoiltu pihvi murukkeen päälle, lisää muruketta myös pihvin päälle, taputtele tarvittaessa

paista leivitetyt haukipihvit semikovalla lämmöllä molemmin puolin kypsäksi (varo ylikypsentämistä ettei pihvi kuivu)

Herkullinen haukiburger

Hampurilaisen kokoaminen

Lämmitetyn sämpylän tai leivän väliin kasataan haukipihvin seuraksi esimerkiksi

salaattia
majoneesia (jos käytät valmismajoneesia, sekoita sen sekaan esim. karkeaa dijon-sinappia, wasabia, piparjuurta, tms. maun mukaan)
tomaattisiivuja
juustoa

jne. oman maun ja jääkapin tilanteen mukaisesti

Rapala ProGuide Chef -kalastusopas Tero Ruohon (www.kireitasiimoja.fi/kalastusopas) veneessä asiakkaat saavat kalastus- ja makuelämyksiä.

 

Kireitä Siimoja!

  

Tutustu myös:

www.kireitasiimoja.fi/käsittele-saaliskalasi-oikein