Ilmanpaineen merkitys vesillä liikkujalle ja kalastajalle

Humminbird barometri
Kauniina elokuunpäivä lähdimme ystäväni kanssa merelle sukeltamaan. Tarkoituksena oli tutustua yhteen Suomenlahden lukuisista puuhylyistä. Kyseinen hylky lepää rotkossa keskellä pahamaineista matalikkoa. Sukeltaminen tässä kohteessa ei sinänsä poikkea tavanomaisista hylkysukelluksista. Tämä kivikkoinen matalikko on kuitenkin kautta vuosisatojen ollut vihamielinen ympäristö vesiliiketeelle. Ankkurointi matalikolla on mahdollista vain tyynellä kelillä. Aallokossa on liikkuminen ja ankkurointi matalikolla riskialtista - tästä meillä on entuudestaan huonoja kokemuksia pohjakosketuksen muodossa.

Sääennusteet lupasivat päiväksi heikkoa tuulta. Matalapaine rintamineen oli kuitenkin lähestymässä maatamme lounaasta, mahdollisesti jo illan tai yön aikana.

Kun tulimme hylyn läheisyyteen oli meri lähes peilityyni. Päätimme ankkuroida ja tehdä pari sukellusta - nyt siihen oli kerrankin mahdollisuus. Vesi oli kirkasta, aurinko lämmitti ja meri oli tyyni. Sukellukset menivät loistavasti, ja nautimme näkemästämme. Kiivettyämme takaisin veneeseen, riisuimme varusteet ja kaivettiin eväät esille. Vilkaisin samalla näyttöpäätettä. Kölin alla edelleen riittävästi vettä, sijainti oli pysynyt ennallaan, mutta barometri huomautti että ilmapaine oli laskussa. Kun vilkaisin lukuja tarkemmin, näytti siltä että matalapaine oli lähestymässä meitä ennustettua aiemmin! Nyt oli aika nostaa ankkuri ja poistua matalikolta! Päätimme seurata mahdollisia säänmuutoksia jossakin turvallisemmassa paikassa!

Ajoimme kohti mannerta ja ankkuroimme erään suuren saaren suojaiselle puolelle. Siellä söimme eväitä
Ja tarinoitiin kaikessa rauhassa. Saaren suojassa meillä ei ollut hätää, vaikka tuuli oli jo yltynyt navakaksi. Matalikolla kävi jo vaahtopäitä ja meri alkoi näyttämään voimansa. Illalla kello kymmenen maissa, tuuli kuitenkin heikkeni ja pääsimme ajamaan turvallisesti kohti kotisatamaa. Merenkulkijat ovat ennustaneet säänmutoksia barometrilla (ilmapuntari, myrskylasi) jo 1600 luvun loppupuoleta lähtien. Tietoa ilmapaineesta on nykyään mahdollista saada suoraan näyttöpäätteelle. Tieto säänvaihteluista ja lähestyvistä säärintamista antaa mahdollisuuden tehdä muutoksia reittisuunnitelmaan ajoissa. Barometri on siis edelleen merkittävä turvallisuustekijä.

Mitä ilmapaine ja sen muutokset meille kertoo?

Tuuli syntyy ilmanpaine-eroista, sillä ilmakehä pyrkii aina tasapainoon: ilma virtaa korkeammasta paineesta kohti matalampaa painetta. Maapallon pyörimisliikkeen johdosta ilma ei tuule suoraan matalapaineen keskukseen, vaan pohjoisella pallonpuoliskolla kiertyy vastapäivään ja eteläisellä pallonpuoliskolla myötäpäivään sen ympäri. Aivan matalapaineen keskuksessa ei siis tuule, mutta sen ympärillä tuuli voi olla kovaakin. Mitä suurempi on ilmanpaine-ero korkea- ja matalapaineen välillä, sitä kovempaa myös tuuli on.
Ilmanpaineen ajatellaan liittyvän säähän, mutta itse asiassa sääilmiöt liittyvät ilmanpaineen suhteellisiin, ei absoluuttisiin arvoihin: onko paine alempi vai ylempi kuin ympäristössä. Täten jos ilmapuntaria haluaa käyttää omatekoisiin sääennusteisiin, on syytä seurata nouseeko vai laskeeko paine sen sijaan että kiinnittäisi huomiota vain numeroarvoihin. Karkeasti ottaen, laskeva paine kertoo matalapaineen lähestymisestä, tuulen voimistumisesta ja sään huononemisesta, kun taas paineen noustessa on odotettavissa tyynempää poutasäätä.

Normaali ilmanpaine maan pinnalla on noin 1013,25 hPa, mikä vastaa 760 mmHg.

(Lähde: Wikipedia)

Miten WeatherSence barometri toimii..

WetherSence barometri, on itsenäinen elektroninen laite joka jatkuvasti kerää tietoa vallitsevasta ilmanpaineesta ja sen muutoksista. Laite on jatkuvasti toiminnassa, myös silloin kun Humminbird
combo on suljettu!

Barometri laatii saatujen tietojen perusteella sääennusteen seuraavalle 12-24 tunnin jaksolle.

Sääennusteen paikkaansapitävyys on noin 75%. Barometri saa virtaa omastanappiparistosta,
joka on vaihdettava n. 3 vuoden välein.

Barometri on lisävaruste jota voidaan kytkeä mm. seuraaviin Humminbirdin comboihin:
717 718 727 727 CHO 728 737 747 755c 757c 767 768 777c2 777c2 CHO 778c 778c HD
785c 785ci 787c2 Combo 787c2i 788c 788ci 788ci HD 788ci HD DI 797c2 SI Combo
797c2 SI 797c2i SI 798c SI 798ci SI 798ci SI HD 858c 858c HD 858c DI 858c HD DI 898c
SI 898c HD SI 917c 937c DF 955c 957c 958c 958c HD 958c DI 958c HD DI 967c 3D Combo
997c SI Combo 998c SI 998c HD SI 1155c 1157c 1158c 1158c DI 1197c SI 1198c SI
Matrix 12 Matrix 47 3D Matrix 67 Matrix 97

Jos comboplotterissa on ulkoinen GPS-antenni, niin kannattaa hankkia Y-kaapeli (ASYC) jotta voidaan kytkeä sekä GPS-antenni ja barometrin samanaikaisesti plotteriin. Kummatkin laitteet liitetään nimittäin samaan porttiin.

Mitä WeatherSense barometri meille kertoo

Humminbird_weather_sence

Ylhäällä vasemmalla olevassa kuvasta voimme
lukea että ilmapaine on 760 mmHg ja että
ilmapaine on ollut vakaa viimeiset 4 tuntia.
Ennuste on puolipilvista. Meriveden läpötila
on 12,4 astetta celsiusta, ja veden syvyys
on 0,9 metriä. Akun jännite on 12,4 volttia.

Ylhäällä oikealla on ilmapaine pudonnut
tasaisesti viimeisten kuuden tunnin aikana.
Sääennuste povaa sadetta. Näistä kuvista
selviää että säätä ei ennusteta ilmapaineen
vaan ilmapaineen muutosten perusteella.
Onko ilmapaine laskeva, nouseva vai
tasainen?
Toki on mainittava että esim. Suomenlahden
rannikolla missä maa kohtaa Itämeren, saattaa
pieniä vaihteluita esiintyä melko tiheään.Tämä
vuoksi sääennustukset saattavat muuttua
useamman kerran tunnissa. Kannattaakin
seurata käyriä pitemmän aikaa, ja käyttää
myös omaa harkintaa ennen kuin tekee
lopullisia johtopäätöksiä tulevasta säästä!

Miten ilmanpaine vaikuttaa kalojen käyttäytymiseen?

Kalat ja ilmanpaine

On huomioitavaa että mitä pidempään syönti on jatkunut hyvänä, sen todennäköisempää on että kala myös lakkaa syömästä kokonaan, ja myös päin vastoin.

Tee myös omia havaintoja siitä, miten ilmapaine vaikuttaa kalojen käyttäytymiseen. Onko kalojen
käyttäytyminen seurausta pelkästään ilmapaineen muutoksista, vai onko käyttäytymiseen myös
muita vaikuttavia tekijöitä.

Lähde: (Vapaasti suomennettu). David Girdwood. thefishingnut.com

Teksti ja kuvat: Kim Nyström Copyright 2013

Kiitokset Pekka Puomiolle.